logo
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΗΝΑ

Ελαιογραφία

Ιούλιος, 2021

Οι συλλογές του Εβραϊκού Μουσείου της Ελλάδος εμπλουτίστηκαν πρόσφατα από μια μεγάλη ελαιογραφία που δημιουργήθηκε από την άγνωστη ακόμα ζωγράφο Νέλλα Μορπούργκο το 1894, ενώ ζούσε στη Θεσσαλονίκη. Το υπογεγραμμένο και χρονολογημένο μισού μήκους πορτρέτο απεικονίζει έναν μεσήλικα άνδρα σε σχεδόν πλήρη κλίμακα. Σύμφωνα με την Σολ Ελιέζερ, μητέρα των δωρητών, Αννίτας & Βίκτωρ Ελιέζερ, η Νέλλα ήταν συγγενής της πατρικής της οικογένειας και αποθανάτισε τον σύζυγό της στο έργο αυτό. Η ταλαντούχα ζωγράφος συνέλαβε μια σύντομη στιγμή, που αποδίδεται στο ζωντανό και επίσης τρυφερό βλέμμα, καθώς και στην χειρονομία του υποκειμένου. Η χρήση κυρίως σκούρων αποχρώσεων σε αντίθεση με τις ανοιχτόχρωμες λεπτομέρειες, καθώς και ο φωτισμός του προσώπου από τη μία πλευρά, δείχνουν την επιρροή της ζωγραφικής πορτραίτων της Ιταλικής Σχολής, στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. Αυτή η τεχνοτροπία βασίστηκε σε μουντά, καλά ισορροπημένα χρώματα και σε σύνθεση που απέδιδε τις αξίες της αρμονίας, της τάξης και της ηρεμίας του νου.

 

Το Ιταλο-εβραϊκό επίθετο Μορπούργκο είναι τοπωνυμικό και προέρχεται αρχικά από το όνομα της αυστριακής πόλης Μάρμπουργκ στο πόταμο Ντράου (το σημερινό Μάριμπορ στη Σλοβενία). Στα μισά του 17ου αιώνα, το επίθετο υπήρχε σε διαφορετικά μέρη της Ευρώπης, της Βόρειας Αφρικής και στην Ανατολή, αλλά κυρίως στη βόρεια Ιταλία, στη Τεργέστη, την Αγκόνα, τη Βενετία και την Πάδοβα. Κάποια μέλη της ευημερούσας και με επιρροή οικογένειας Μορπούργκο μετανάστευσαν στη Θεσσαλονίκη από την Βόρεια Ιταλία το 18ο αιώνα, αλλά διατήρησαν τις σχέσεις τους με τους συγγενείς τους στην Ιταλία.