logo
ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

Ο εικαστικός Νίκος Σταυρουλάκης. Ματιές στο έργο του

Αφιερωμένη στη μνήμη του Νίκου Σταυρουλάκη, η έκθεση αυτή αποτελεί ένα πρώτο βήμα για την προβολή της γενικής εικόνας του ως εικαστικού.

Η έκθεση περιλαμβάνει επτά ενότητες που αντιπροσωπεύουν το έργο του στους τομείς της λαϊκής τέχνης και της εθνολογίας, των θρησκευτικών απεικονίσεων, της καλλιγραφίας, του design, της χαρακτικής και της ζωγραφικής, ενώ η τελευταία ενότητα με τον τίτλο «Ακούραστος Δημιουργός» περιλαμβάνει διάφορα άλλα έργα του. Σχεδόν όλα τα έργα προέρχονται από τις συλλογές του ΕΜΕ και τη Συναγωγή Etz Hayyim, Χανιά.

Ο Νίκος Σταυρουλάκης (εφεξής Ν.Σ.) δεν ήταν μόνον εικαστικός, αλλά και ερευνητής. Έτσι, η καλλιτεχνική φύση του δεν μπορεί να ξεχωρίσει από την επιστημονική του έρευνα. Μπορεί να χαρακτηριστεί ως ιστορικός που εισήγαγε καλλιτεχνικές μεθόδους για να αναπαραστήσει τον εβραϊκό βίο του παρελθόντος μαζί με τα συναισθήματα και τα ευρήματα που γεννήθηκαν από την έρευνά του. Στα μάτια του ο εβραϊκός βίος του παρελθόντος απεικονίστηκε ως μοναδική και διαρκής ιστορική πραγματικότητα, εν μέρει γνωστή και εν μέρει άγνωστη, την οποία προσπάθησε να ανασυγκροτήσει και να παρουσιάζει επί πολλά χρόνια. Η έρευνα και η αναπαράσταση έτρεφαν η μία την άλλη.

Η πλούσια μόρφωση που έλαβε του επέτρεπε να αποκτήσει ευρεία γνωστική και καλλιτεχνική αντίληψη για τη Διασπορά, να εντοπίσει τις διαχρονικές και διατοπικές διαφοροποιήσεις, οι οποίες εμπλουτίζουν τη συνολική παρουσία του εβραϊκού κόσμου. Η ιδεολογική του θέση ήταν ότι «το να είσαι εβραίος είναι θέμα αρχών και βούλησης για τη διατήρηση και τη γνωστοποίηση στη Διασπορά των τεκμηρίων της παράξενης ιστορίας της».

Βιογραφικά

Ο Νίκος Σταυρουλάκης (1932-2017)[1] ήταν γιος του Πέτρου Σταυρουλάκη και της Άννας Πίνχας. Γεννήθηκε στο Fond du Lac του Winsconsin. Το 1954 αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο της Notre Dame της πολιτείας Indiana, με πτυχίο Bachelor of Arts στην Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία και Φιλοσοφία. Το 1956 απέκτησε Master of Arts στην Ισλαμική και Μεσανατολική Τέχνη και Αρχιτεκτονική. Ξεκίνησε την εκπόνηση διδακτορικής διατριβής στην Ισλαμική Τέχνη και Αρχιτεκτονική στη Σχολή Ανατολικών και Αφρικανικών Σπουδών, υπό τον καθηγητή David Rice, στο University of London.

Το 1958 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, όπου δίδαξε και εργάστηκε ως ζωγράφος και χαράκτης. Έργα του εκτέθηκαν στην Αθήνα, το Λονδίνο, το Παρίσι, τη Νέα Υόρκη και την Ιερουσαλήμ.

Το 1965 έγινε επίσημα μέλος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Αθηνών και το 1969 εγκαταστάθηκε στο Ισραήλ, όπου έλαβε το εβραϊκό του όνομα Daniel Hannan. Κατά τη διαμονή του στην Ιερουσαλήμ υπηρέτησε ως διευθυντής της ανασκαφής στη Santa Maria Allemana που πραγματοποίησε το Jerusalem Foundation από το 1969 ως το 1971. Από το 1972 ως το 1974 δίδαξε Βυζαντινή Τέχνη και Αρχιτεκτονική στο Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ. Το 1975 ολοκλήρωσε τη διατριβή του με θέμα «Εικόνες της Λαύρας του Αγίου Σάββα στην έρημο της Ιουδαίας», με επιβλέποντα στον καθηγητή Bezalel Narkiss. Έπειτα, επέστρεψε στην Αθήνα, όπου δίδαξε βυζαντινή, ισλαμική και οθωμανική ιστορία και τέχνη.

Σημείο καμπής στη ζωή του υπήρξε το 1977, όταν σε ένα δωμάτιο δίπλα στη Συναγωγή της Αθήνας άρχισε να οικοδομεί τις προϋποθέσεις για την δημιουργία του Εβραϊκού Μουσείου της Ελλάδος. Η αρχή του ήταν ότι «δεν θα έπρεπε να είναι ένα μουσείο Ολοκαυτώματος, αλλά ένα μουσείο το οποίο θα αναπαριστά την εβραϊκή ζωή, τη ζωή των απλών καθημερινών ανθρώπων που βρέθηκαν παγιδευμένοι από τρομερά γεγονότα, ένα μουσείο για το πώς έζησαν. Το μουσείο θα πρέπει να είναι ένας σύνδεσμος με το παρελθόν που καταστράφηκε τελείως» (από συνέντευξή του στον Βίκτωρα Ελιέζερ). Έκτοτε, μεγάλο μέρος του έργου του συνδέθηκε με την ανάπτυξη του Εβραϊκού Μουσείου της Ελλάδος, στο οποίο υπηρέτησε ως διευθυντής έως το 1993. Έπειτα, εγκαταστάθηκε στα Χανιά και μέχρι τον θάνατό του αφιερώθηκε για την αποκατάσταση και αναβίωση της Συναγωγής Etz Hayyim, που στέκονταν σε ερειπιώδη μορφή από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η αποκατάσταση άρχισε το 1996, υπό τη διεύθυνσή του, και το κτίριο έγινε πάλι οίκος προσευχής το 1999. Το 2000 ο Ν.Σ. ταξίδεψε επανειλημμένα στη Θεσσαλονίκη για να προσφέρει τις γνώσεις του σχετικά με την ίδρυση του μουσείου της τοπικής ισραηλιτικής κοινότητας.

Το 2010 η Συναγωγή Etz Hayyim έλαβε επισήμως τη μορφή μη κερδοσκοπικής οργάνωσης, ενώ ο Ν.Σ. παρέμεινε ο πνευματικός οδηγητής της μέχρι τον θάνατό του.

(Πηγή: https://www.etz-hayyim-hania.org/nyt-obituary-nikos-stavroulakis/)

 

  • Sephardi and Romaniote Jewish Costumes in Greece and Turkey, Athens, The Jewish Museum of Greece, 1986.
  • Cookbook of the Jews of Greece, Athens, Lycabettus Press, 1986.
  • The Jews of Greece, Athens, Talos Press, 1990.Jewish Sites and Synagogues of Greece, Athens, Talos Press, 1992.
  • Salonika, Jews and Dervishes, Athens, Talos Press, 1993.
  • Salonika, A Family Cookbook, Athens, Talos Press, 1997.

Ο Ν.Σ. άντλησε εμπνεύσεις από την ιστορία των εβραίων στο πλαίσιο της παράδοσης της Ανατολής. Αναζήτησε αυθεντικά πολιτισμικά τεκμήρια και οσάκις η παράδοση έδινε ατελείς απαντήσεις, η τέχνη του ερχόταν για να συμπληρώσει τα υπάρχοντα με λανθάνοντα στοιχεία και να καλύψει τα κενά. Ένα παράδειγμα είναι η επιμέλεια με την οποία χαρακτηριστικές εβραϊκές ενδυμασίες της βυζαντινής και της οθωμανικής περιόδου (διαμορφωμένες υπό όρους θρησκευτικών διακρίσεων) αναπαραστάθηκαν εικαστικά στο έργο του «Sephardi and Romaniot Jewish Costumes». Σε άλλες περιπτώσεις, όπως το βιβλίο μαγειρικής των εβραίων της Ελλάδας, ο Ν.Σ. αναπαρέστησε με σκίτσα τον ανθρώπινο παράγοντα στη μαγειρική και τα σχετικά εβραϊκά έθιμα.

Ο Ν.Σ. αφιέρωσε χρόνο και προσπάθειες για να απεικονίσει θρησκευτικά θέματα με καλλιτεχνικό και πρωτότυπο τρόπο. Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται μερικά έργα από τη συλλογή του «Παροιμίες», τις οποίες δημοσίευσε σε φόλιο με 12 τυπώματα ξυλογραφιών. Παρουσιάζονται επίσης δύο άλλες ξεχωριστές ξυλογραφίες, με θέματα τον Αβραάμ και τον Βασιλέα Δαυίδ.

Το Βιβλίο των Παροιμιών (Misle’, מִשְלֵי) ανήκει στην τρίτη ενότητα (Ketuvim) της εβραϊκής Βίβλου (Tanakh). Είναι επίσης βιβλίο και της Παλαιάς Διαθήκης. Το κείμενο του βιβλίου αφορά τις αξίες της ανθρώπινης ζωής, από τις οποίες σημαντικότερη είναι η σοφία. Ο φόβος του Θεού θεωρείται ως η απαρχή της ανθρώπινης σοφίας. Ο Ν.Σ. επέλεξε για το φόλιο αυτό δώδεκα θέματα, αντίστοιχα με τα σχετικά εδάφια. Όλα τα εδάφια προέρχονται από την έκδοση της εβραϊκής Βίβλου στην αγγλική γλώσσα της Jewish Publication Society του έτους 1917.

Η καλλιτεχνική συνεισφορά του Ν.Σ. μπορεί να αξιολογηθεί καλύτερα αν ληφθούν υπόψη οι προσπάθειες του για την αποκατάσταση της Συναγωγής Etz-Hayyim στα Χανιά. Κρίσιμα μέσα για την επίτευξη των σκοπών του αποτέλεσαν η εξαιρετική τέχνη του στα ασπρόμαυρα σχέδια και στη σύνταξη ενθαρρυντικών σημειωμάτων. Το δελτίο “Jottings” και άλλες εκδόσεις που υπήρξαν ο συνδετικός κρίκος της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης Etz Hayyim με τα μέλη, τους φίλους και τους υποστηρικτές της σε ολόκληρο τον κόσμο, ήταν πλούσια εικονογραφημένα με σχέδια και καλλιγραφία του Ν.Σ.

Η καλλιγραφία υπήρξε η ευνοούμενη τεχνική του Ν.Σ. για να εκφράσει τη βαθιά εκτίμησή του προς τον πολιτισμό της Ανατολής αλλά και την επιλεγμένη θρησκευτική του ταυτότητα. Καθώς αποτέλεσε ένα ιδιαίτερο είδος του εβραϊκού εικαστικού πολιτισμού, η εβραϊκή καλλιγραφία είναι μια από τις παλαιότερες μορφές καλλιτεχνικής γραφής· οι βασικοί κανόνες της διατηρήθηκαν επί αιώνες. Τυπικό τεχνικό χαρακτηριστικό αυτής της τέχνης, το οποίο χρησιμοποίησε και ο Ν.Σ., είναι να διαμορφώνεται η σελίδα σαν να βρίσκεται ανάμεσα σε δύο αόρατες κάθετες γραμμές. Για τον σκοπό αυτόν, καλύπτεται ολόκληρο το πλάτος της αράδας με την επέκταση των τετράγωνων γραμμάτων tavbetreish και του τελικού memώστε να λάβουν μακρόστενο σχήμα. Ωστόσο, ο Ν.Σ. εισήγαγε καινοτομίες. Χρησιμοποίησε τα γράμματα όχι απλώς για να συντάξει φράσεις, αλλά ως δομικά σχεδιαστικά στοιχεία, έτσι ώστε το αποτέλεσμα της καλλιγραφίας του να είναι και ένα ασπρόμαυρο σχέδιο. Επίσης, σχημάτιζε κυκλικά ή βουστροφηδόν σχήματα με ρητά και προσευχές, κυρίως για να δημιουργήσει καρτποστάλ και εικονογραφήσεις. Με την έννοια αυτά, η καλλιγραφία του αποκτά αυτόνομη ύπαρξη και τα εβραϊκά γράμματα δεν υπηρετούν μόνον τη γραφή, αλλά και τους σχεδιαστικούς στόχους του.

Μία άλλη κατηγορία του έργου του αποτελείται από σχέδια τα οποία συνοδεύονται από καλλιγραφημένα ρητά, που αν και δεν είναι απαραίτητα για την αρτιότητα του σχεδίου, το εξυπηρετούν με το νόημά τους και ταυτοχρόνως συμπληρώνουν την αισθητική φόρμα του.

Οι συλλογές του ΕΜΕ περιλαμβάνουν πιάτα και κούπες διακοσμημένα από τον Ν.Σ. με θρησκευτικά σύμβολα και καλλιγραφία. Ο Ν.Σ. έκανε επίσης σχέδια σε χαρτί για να δημιουργήσει αφίσες και καρτποστάλ για τις πολιτιστικές δραστηριότητες της Συναγωγής Etz Hayyim, όπως κονσέρτα, μουσικές εκδηλώσεις, κοινωνικές συναθροίσεις και το Interfaith Calendar (Διαθρησκευτικό Ημερολόγιο). Τα θέματα του Ν.Σ. στο design προέρχονται άμεσα ή έμμεσα από τη θρησκευτική παράδοση, αν και τα εκφραστικά μέσα του περιλαμβάνουν αφαιρετικά σχήματα, σε συνδυασμό με μη-παραδοσιακή καλλιγραφία, και με κύριο χαρακτηριστικό ότι το εικονιζόμενο αντικείμενο αποτυπώνεται σε κυμαινόμενη κλίμακα.

Η ενότητα αυτή περιλαμβάνει ξυλογραφίες που φιλοτέχνησε ο Ν.Σ. Αν και τα όρια μεταξύ αυτής και των άλλων ενοτήτων δεν είναι πάντοτε ευδιάκριτα, τα έργα που ακολουθούν τυπώθηκαν μεμονωμένα, σε αντίθεση με απλά σχέδια ή δημοσιευμένα χαρακτικά που παρουσιάζονται στις άλλες ενότητες.

Με την εξαίρεση ενός πίνακα που βρίσκεται στη Συλλογή Alexander and Margaret Levis, οι πίνακες του Ν.Σ. περιλαμβάνουν έργα που είτε φιλοτέχνησε για το Interfaith Calendar είτε εμπνεύσθηκε από την πλούσια εμπειρία του για την αποκατάσταση της συναγωγής. Άλλα έργα του, όπως ακουαρέλες σε χαρτί, βρίσκονται στο ΕΜΕ.

Αυτή η ενότητα περιλαμβάνει σκίτσα του Ν.Σ., τα περισσότερα αδημοσίευτα ή που δεν δημιουργήθηκαν για κάποιο συγκεκριμένο σκοπό εκτός από το εκφράσουν τη δημιουργικότητα του καλλιτέχνη. Μερικά άλλα θα μπορούσαν να θεωρηθούν ότι σχετίζονται με τον πυρήνα των αγαπημένων δραστηριοτήτων του Ν.Σ., δηλαδή τη δημιουργία του Εβραϊκού Μουσείου Ελλάδος στην οδό Αμαλίας και την αποκατάσταση της Συναγωγής Etz Hayyim.

Συντελεστές

ΣΥΛΛΗΨΗ – ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ ΕΚΘΕΣΗΣ
Ζανέτ Μπαττίνου

ΚΕΙΜΕΝΑ-ΕΠΙΛΟΓΗ ΥΛΙΚΟΥ
Ευάγγελος Χεκίμογλου

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
Ευάγγελος Χεκίμογλου

ΓΡΑΦΙΣΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
Χάγια Κοέν – Ελίζα Σολομών

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ
Βικτωρία Κωστή

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ελίζα Σολομών

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ
Λεωνίδας Παπαδόπουλος

Το Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος θα ήθελε να ευχαριστήσει για τη συμβολή τους:

Το Συμβούλιο της ΑΜΚΕ Etz Hayyim Synagoge στα Χανιά και τη Γενική Διευθύντρια Anja Zuckmantel
Tο Ρέστειο Κέντρο Φιλοξενίας Ηλικιωμένων και τον Διευθυντή Σολομών Χαλέγουα
Τον Alexander και τη Margaret Levis